Xylitol gekoppeld aan verhoogde bloedstolling en hogere cardiovasculaire risico's

Xylitol gekoppeld aan verhoogde bloedstolling en hogere cardiovasculaire risico's

Dit is de tweede suikeralcohol waarvan de onderzoekers hebben ontdekt dat deze verband houdt met een verhoogd risico op een hartaanval, beroerte en overlijden. In een vorig jaar gepubliceerd onderzoek ontdekten onderzoekers dat erythritol, een populaire suikervervanger die in Truvia wordt aangetroffen en wordt gebruikt in een verscheidenheid aan suikervrije en keto-vriendelijke producten, ook het risico op hartproblemen verhoogt.

Mensen met obesitas of diabetes type 2 worden vaak in de richting van deze producten gestuurd omdat ze een 'gezondere keuze' zijn, maar uit de gegevens blijkt dat dit niet het geval is, zegt Stanley Hazen, MD, PhD, arts-wetenschapper aan de Cleveland Clinic in Ohio.

“Het bewijs suggereert dat juist de mensen die al een hoger risico lopen op hart- en vaatziekten, hun risico nog verder kunnen vergroten door deze suikervervangers te gebruiken”, zegt Dr. Hazen.

Wat is xylitol?

Xylitol is een suikeralcohol en een goedgekeurde alternatieve zoetstof, een van de vele opties om de toegevoegde suikers in de voeding te verlagen, zegt Joanne Slavin, PhD, RD, hoogleraar voedingswetenschappen en voeding aan de Universiteit van Minnesota in St. Paul, die dat niet was. betrokken bij de studie. Het wordt een suikeralcohol genoemd vanwege zijn moleculaire samenstelling; er zit eigenlijk geen alcohol in.

Het komt van nature voor in fruit en groenten, zoals aardbeien, frambozen, paddenstoelen en bloemkool, en wordt feitelijk in het lichaam geproduceerd, maar in veel lagere hoeveelheden dan wat aan voedingsmiddelen wordt toegevoegd.

Het type xylitol dat aan voedsel wordt toegevoegd, is niet afkomstig van natuurlijke bronnen; het wordt meestal synthetisch geproduceerd uit houtmaterialen of microbiële fermentatie. Xylitol is ongeveer net zo zoet als suiker, maar bevat 40 procent minder calorieën.

Xylitol komt niet zo vaak voor als andere kunstmatige zoetstoffen, maar wordt wel gebruikt in sommige ketovriendelijke en caloriearme voedingsmiddelen, zegt Hazen.

Het wordt vooral aangetroffen in suikervrije desserts, kauwgom en snoepjes, vooral die welke op de markt worden gebracht voor mensen met type 2-diabetes. Xylitol wordt ook aangetroffen in tandpasta en mondwater, hoewel dat geen reden tot bezorgdheid is, omdat u slis en spuugt in plaats van slikt.

Dranken gezoet met xylitol verhoogden de bloedspiegels van de verbinding 1000 keer

Onderzoekers maten de niveaus van xylitol in bloedplasmamonsters van meer dan 3.000 gezonde deelnemers na een nacht vasten – dat betekent dat ze de hoeveelheid xylitol maten die van nature in het lichaam aanwezig was en niet door voedsel werd veroorzaakt.

Vervolgens volgden de onderzoekers de gezondheidsresultaten van de deelnemers gedurende de komende drie jaar. Ze ontdekten dat, vergeleken met mensen met de laagste niveaus van xylitol na vasten, degenen met de hoogste niveaus ongeveer het dubbele risico hadden op een hartaanval, beroerte of overlijden gedurende de follow-upperiode.

In dat onderzoek werden geen factoren bijgehouden die deze niveaus of andere risico's mogelijk hebben beïnvloed, zoals het soort dieet dat de deelnemers gedurende de drie jaar volgden. Het was ook observationeel, dus het bewijst niet dat het hoge xylitolgehalte het risico verhoogde.

Om het verband verder te testen, gaven onderzoekers xylitol ook aan muizen, voegden het toe aan menselijke bloedmonsters in een laboratorium en gaven een met xylitol gezoete drank aan 10 mensen van wie het natuurlijke xylitolgehalte in de onderste 25 procent lag. In elk van de tests verhoogde xylitol de snelheid waarmee bloedplaatjes bloedstolsels vormden, wat uiteindelijk tot een hartaanval of beroerte zou kunnen leiden.

Uit die secundaire tests bleek dat het consumeren van producten met xylitol de hoeveelheid suikeralcohol in het bloed drastisch verhoogt, vergeleken met wat van nature in ons lichaam voorkomt, zegt Hazen.

“Gekke niveaus – duizendvoudig verhoogd”, zegt hij. Die niveaus worden binnen een paar uur nadat iemand xylitol heeft gebruikt weer normaal, maar gedurende die periode kunnen die mensen hun risico op een hart- en vaatziekte aanzienlijk verhogen, zegt Hazen.

Het absolute risico dat er in deze periode een evenement plaatsvindt, is klein, erkent hij.

“Maar wie wil er nou iets eten, vooral als je ernaar streeft als een gezonde optie, en in plaats daarvan voor die periode in een hogere risicocategorie terechtkomt?” zegt Hazen.

Fabrikanten en leveranciers van producten met minder calorieën komen terug op de bevindingen

De resultaten van het onderzoek zijn in strijd met tientallen jaren aan wetenschappelijk bewijs dat de veiligheid en werkzaamheid van caloriearme zoetstoffen zoals xylitol door mondiale gezondheids- en regelgevende instanties onderbouwt, volgens een verklaring die is vrijgegeven in reactie op het onderzoek van de Calorie Control Council, een internationale organisatie. groep die fabrikanten en leveranciers van caloriearme en caloriearme voedingsmiddelen en dranken vertegenwoordigt.

De auteurs gebruikten meerdere methoden in het onderzoek en alleen een verband, en geen oorzakelijk verband, werd bewezen, aldus de release.

“Deze bevindingen zijn een slechte dienst voor degenen die afhankelijk zijn van alternatieve zoetstoffen als hulpmiddel om hun gezondheid te verbeteren. Xylitol wordt al meer dan 60 jaar vertrouwd als een heerlijk smakende, caloriearme zoetstof”, zegt Carla Saunders, voorzitter van de Calorie Control Council.

Het wordt aan de consument overgelaten om de risico's en voordelen af ​​te wegen

Dit is een complexe studie waarbij dierenwerk wordt gedaan en mensen worden bekeken onmiddellijk nadat ze xylitol hebben geconsumeerd, zegt dr. Slavin.

“Het draagt ​​bij aan ons bewijsmateriaal over xylitol, maar mag consumenten niet bang maken voor het gebruik van xylitol in de gebruikelijke kleine doses”, zegt ze.

Alle voedselingrediënten hebben risico's en voordelen, en elke consument zal moeten beslissen waarom hij xylitol consumeert en of hij betere oplossingen ziet voor zijn behoefte om suiker uit het dieet te verwijderen, zegt Slavin.

“Alternatieve zoetstoffen zoals xylitol bieden voordelen – niet cariogene, lage calorieën, weinig toegevoegde suikers, zoete smaak – maar kunnen in grote doses maag-darmproblemen veroorzaken. Obesitas en een hoge calorie-inname houden verband met een verhoogd risico op hartziekten en beroertes. Veel consumenten zullen daarom vanwege de voordelen ervoor kiezen om alternatieve zoetstoffen zoals xylitol te blijven gebruiken”, zegt ze.

Voedsel herkennen met xylitol kan lastig zijn

U moet de etiketten zorgvuldig bestuderen om xylitol volledig te vermijden. Terwijl bij voedingsmiddelen en dranken die als “suikervrij” of “zonder toegevoegde suikers” zijn geëtiketteerd, de hoeveelheid suikeralcohol onder de koolhydraten op het etiket moet worden vermeld, geldt dat voor producten die deze beweringen niet doen. In plaats daarvan kunnen ze termen gebruiken als ‘natuurlijke zoetstoffen’ of ‘kunstmatige zoetstoffen’.

Xylitol kan ook onder andere namen worden vermeld, zoals berkensuiker of de Europese code E967. Alles wat eindigt op een 'ol' geeft aan dat het een suikeralcohol is, zegt Hazen.

“Xylitol zit mogelijk in veel meer producten dan consumenten zich realiseren, waaronder energierepen, notenboters en saladedressings”, zegt Hazen.

Kortom: Moet u producten met Xylitol vermijden?

Moet u producten met xylitol vermijden? Het hangt ervan af aan wie je het vraagt.

Hazen vertelt zijn patiënten dat ze xylitol en suikeralcoholen in het algemeen moeten vermijden. Hoewel niet alle verschillende suikeralcoholen zijn onderzocht en er geen verband is gelegd met een hoger risico, gelooft hij dat de bevordering van de stolling een effect kan zijn dat ze allemaal gemeen hebben.

Hij stelt voor om in plaats daarvan hele voedingsmiddelen te eten of, indien mogelijk, iets gezoet met suiker of honing (in gematigde hoeveelheden).

Maar Slavin is van mening dat de resultaten van dit enkele onderzoek niet voldoende zijn om te concluderen dat mensen hun inspanningen om hun gezondheid te verbeteren zouden kunnen saboteren door producten te gebruiken die xylitol bevatten.

“De hoeveelheden xylitol die zijn goedgekeurd voor gebruik in de VS worden over het algemeen als veilig beschouwd”, zegt ze.

Elisabetta Politi, MPH, CDCES, RD, een gecertificeerde diabeteszorg- en onderwijsspecialist bij Duke Health in Durham, North Carolina, is van mening dat er onvoldoende causaal bewijs is voor xylitol om haar cliënten te vertellen de suikeralcohol volledig te vermijden.

“Smaakpapillen zijn verstelbaar. We zullen de zoetheid niet waarnemen als we ze overladen met veel kunstmatige zoetstoffen, en daarom moeten ze er niet te veel op vertrouwen. Mijn aanbeveling is om de hoeveelheid suiker en suikervervangers geleidelijk te verminderen en met mate te oefenen”, zegt ze.

Vergelijkbare berichten